1. Vad är CERTIATA® PlusBakgrundDe svenska handelskamrarna har av riksdag och regering bemyndigats att utfärda ATA-carneter, Taiwan-carneter och ursprungscertifikat samt legalisera andra exportdokument. Traditionellt har ansökningar om dessa handlingar hanterats i form av pappersbaserade dokument:
För att erbjuda bättre service till näringslivet har Industri- och Handelskammaren sedan Augusti 2000 gjort det möjligt att ansöka om ATA-carneter och Certificate of origin via internet. Det sker genom det internetbaserade ansökningsförfarandet CERTIATA® som har vidareutvecklats under åren. Sedan december 2007 kan också Taiwan-carneter och andra exportdokument hanteras med hjälp av den senaste versionen: CERTIATA® Plus. Syften och målIndustri- och Handelskammaren har som målsättning att handläggningstiden för utfärdande av ATA-carneter, Taiwan-carneter och Certificate of origin samt legalisering av andra exportdokument ska vara så kort som möjligt, utan att för den skull göra avkall på kontrollen av inlämnade uppgifter och kvaliteten på returnerade handlingar. På detta sätt skall företagen få korrekt behandlade dokument i god tid innan exporten av aktuella varor äger rum. Med CERTIATA® Plus skall ansökta dokument vara kunden tillhanda efter kortare tid jämfört med det pappersbaserade ansökningsförfarandet. Detta gäller främst i de fall ansökningshandlingarna har skickats till Industri- och Handelskammaren med post. CERTIATA® Plus är tillgängligt för kunderna dygnet runt med undantag för nödvändiga driftstopp. Hur används CERTIATA® Plus?CERTIATA® Plus är avsett att användas av
CERTIATA® Plus innehåller tre huvudavsnitt, ett avsnitt för att ansöka om ATA-carneter eller Taiwan-carneter, ett avsnitt för att ansöka om Certificate of origin, och ett avsnitt om uppladdning av andra exportdokument. Huvudavsnittet "Ansökan om ATA-carnet eller Taiwan-carnet" innehåller följande sektioner för att hjälpa användaren att fylla i denna ansökan på ett korrekt sätt:
Huvudavsnittet "Ansökan om Certificate of origin" innehåller följande sektioner för att hjälpa användaren att fylla i denna ansökan på ett korrekt sätt:
Huvudavsnittet "Uppladdning av andra exportdokument" innehåller en sektion för att hjälpa användaren att ladda upp ett dokument på ett korrekt sätt. De företag som är intresserade av att använda sig av CERTIATA® Plus måste lämna in en särskild ansökan till Industri- och Handelskammaren. Efter viss prövning beviljas godkända företag tillstånd att använda CERTIATA® Plus och användarnamn samt lösenord meddelas till de personer som har behörighet att använda systemet. Teknisk specifikationFör att kunna använda CERTIATA® Plus behövs en internetansluten dator. Dessutom behövs Internet Explorer, Firefox, Chrome eller Safari i aktuell version. Påloggning såväl som bläddring och editering görs via en krypterad förbindelse baserad på SSL-standard. Detta är samma standard som svenska banker har valt för att säkra sina internettjänster.
|